آی هومز

مشاور املاک ایرانی در استانبول

آی هومز - iHomes

خرید ملک در ترکیه ؛ قیمت، مزایا، قوانین و شرایط 2024

احتمالا شما هم در شبکه های اجتماعی تبلیغات و البته شایعات زیادی درباره مزایا و معایب خرید ملک در ترکیه دیده و شنیده باشید که حقیقتا آدمو گیج و گمراه میکنه. شاید شما هم مثل خیلی از ایرانی های دیگه مردد باشید که اصلا در ترکیه سرمایه گذارید بکنید یا نه. در این مقاله کوتاه سعی کردیم به همه سوالات مهم در مورد خرید ملک در ترکیه به طور مختصر و مفید پاسخ بدیم. همه ابعاد مثبت و منفی رو هم گفتیم تا خدای ناکرده حتی یک نفر از هموطنای عزیزمون متضرر نشن؛ چون سرمایه گذاری یا مهاجرت به ترکیه برای همه افراد مناسب نیست! روزی رسان خداوند بزرگه و ما نمیخوایم به خاطر سودی که میبریم هموطنی گرفتار بشه!

مزایای خرید ملک در ترکیه! اصلا چرا ترکیه؟!

خوشبختانه خرید ملک در چنتا از شهرهای ترکیه برای اکثر ایرانی ها بسیار پرسود و پربرکت بوده مثل استانبول، ازمیر و آنتالیا. خیلی از ایرانی ها تونستن با سرمایه گذاری در ترکیه یک زندگی با کیفیت و بی دغدغه رو برای خانواده شون بسازن؛ چیزی که متاسفانه امروز برای بسیاری از هموطنان عزیزمون به رویا تبدیل شده! بذارید چند مورد از مزایای خرید ملک در ترکیه رو بهتون توضیح بدم تا بتونید خودتون با توجه به شرایط تون بررسی کنید که آیا این سرمایه گذاری برای شما مناسبه یا خیر:

■ قیمت ملک در ترکیه از ایران ارزان تره

شاید باورش برای بعضیا سخت باشه اما قیمت املاک در ترکیه پایین تر از ایرانه! چطور؟! اغلب مجتمع های مسکونی در ترکیه امکانات بسیار زیادی دارن از جمله نگهبانی 24 ساعته، باشگاه بدنسازی، استخر سرپوشیده یا روباز، زمین بازی بچه ها، فضای سبز زیبا با آلاچیق، حتی سالن سینما و زمین فوتبال و بسکتبال و…! متاسفانه در ایران فقط مجتمع های سوپرلوکس و خیلی گران قیمت همچین امکاناتی دارن؛ تازه اونم با کلی محدودیت! برای مثال شما در ایران با مبلغ یک میلیون دلار نمیتونید یه آپارتمان لوکس بخرید که امکانات یک مجتمع مسکونی سطح متوسط در استانبول رو داشته باشه. اما با همین پول در شهر زیبایی مثل استانبول میتونید یک خانه سه خواب لوکس با تمام امکانات مدرن نزدیک دریا بخرید + یه ماشین نسبتا خوب! به نظر شما کدوم منطقی تره؟!

■ کسب سود قابل توجه و درآمد دلاری!

حتی اگر دلتون نمیخواد یا شرایطش رو ندارید که در ترکیه زندگی کنید، میتونید به خرید ملک در ترکیه به چشم یک سرمایه گذاری دلاری نگاه کنید و در کنارش علاوه بر سود دلاری مزایای شهروندی ترکیه رو هم به دست بیارید! خب چه جوری؟! ببینید کشور ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی که داره پر از توریست ها و یا سرمایه گذاران و دانشجوهای خارجیه و همه این آدما به خانه نیاز دارن؛ خب خیلیا یا پولشو ندارن یا اصلا ممکنه قصد خرید ملک رو نداشته باشن بنابراین یه آپارتمان یا ویلا اجاره میکنن. در مناطق خوب (مخصوصا شهرهای توریستی) میتونید خونه تون رو به صورت دلاری اجاره بدین! حتی بعضی از خارجی ها میتونن خیلی راحت اجاره یک سال رو پیش پرداخت کنن. ضمن اینکه اگر بعد از یه مدت بخواید خانه رو بفروشید، قطعا روش سود میکنید. ما (شرکت آی هومز) بارها برامون پیش اومده مشتری داشتیم که براش خونه مثلا 300 هزار دلاری خریدیم بعد از یک سال همون خونه رو 400 هزار دلار فروخته! تازه طی اون یک سال داشت اجاره خونه دلاری هم میگرفت!

■ حفظ ارزش پول شما در قابل دلار ، یورو یا لیر ترکیه

در کشور ترکیه خرید و فروش ملک معمولا با لیر ترکیه یا دلار امریکا انجام میشه بنابراین وقتی که شما میخواید ملک تون رو بفروشید اجازه دارید به صورت کاملا قانونی و بدون هیچ دردسری ملک تون رو به دلار یا لیر بفروشید که در هر صورت نه تنها ارزش پول شما به دلار حفظ میشه بلکه حتی کلی هم سود میکنید! اما اگر با همون پول یه ملک در ایران بخرید مجبورید باز به ریال بفروشید که خب با توجه به شرایط اقتصادی ایران ممکنه حتی ضرر هم بکنید.

■ امکان اخذ شهروندی ترکیه (دریافت پاسپورت ترکیه)

مهمترین مزیت خرید ملک در ترکیه اینه که میتونید شهروندی ترکیه رو دریافت کنید! یعنی چی؟ یعنی رسما میتونید یک شهروند ترک باشید و حتی پاسپورت ترک دریافت کنید! با اخذ شهروندی ترکیه دیگه میتونید از تمام امکانات دولت ترکیه به عنوان شهروند درجه یک استفاده کنید! مثل خدمات بیمه، خدمات بانکی، خدمات مربوط به کسب و کار و سرمایه گذاری، سفر به کشورهای اروپایی، کانادا و حتی ایالات متحده امریکا! شهروندی ترکیه مزایای زیادی داره که در یک مقاله جداگانه توضیح دادیم اما به طور خلاصه لازم به ذکره که با توجه به شرایط سیاسی و تحریم های ناعادلانه علیه مردم شریف ایران خیلی از درها به روی سرمایه گذاران و حتی جامعه علمی ایرانی بسته شده و داشتن یک تابعیت دوم برای بسیاری از افراد ضروریه! با دریافت شهروندی ترکیه (کیملیک ترک) تمام این درها به روی شما هم باز میشن و تقریبا دیگه هیچ مانعی سر راه شما نخواهد بود!

■ تجربه یک زندگی مرفه در یک جامعه چند ملیتی

همونطور که اشاره کردم، ترکیه موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی داره و از طرفی به خاطر حذف شدن ایران از تجارت بین المللی تونسته جایگاه سیاسی و اقتصادی نسبتا پایداری رو در منطقه بسازه. به همین دلیل سرمایه گذاران و دانشجوهای زیادی از نقاط مختلف جهان – از امریکا تا استرالیا – به ترکیه سفر میکنن یا حتی در اینجا زندگی میکنن تا از مزایای موقعیت جغرافیایی ترکیه بهرمند بشن. زندگی در میان ملیت های مختلف اگرچه بی درسر نیست اما این تنوع فرهنگی و زبانی میتونه خیلی جذاب و البته مفید باشه مخصوصا برای فرزاندان شما چون از دوران کودکی یا نوجوانی یا فرهنگ بین المللی و کشورهای مختلف آشنا میشن.

از طرفی هرچند گفتنش برای ما سخته اما حقیقتا امکاناتی که شما در ترکیه میتونید داشته باشید با ایران قابل قیاس نیست! شما میتونید در ترکیه به همراه خانواده در رفاه کامل زندگی کنند؛ بدون مزاحمت و در کمال احترام! این برای کیفیت زندگی شما و رشد فرزاندان تون قطعا ضروریه.

■ مزایای تحصیلی و مهاجرتی برای فرزندان شما

یکی از مهمترین دلایلی که خانواده های ایرانی به ترکیه مهاجرت میکنن مزایای تحصیل در ترکیه است. فرزندان شما این شانس رو دارن که در مدارس خصوصی و بین المللی ترکیه به زبان انگلیسی تحصیل کنن! امکانات آموزشی سطح بالا، متدهای آموزشی روز دنیا، رسیدگی و پیگیری دائم مدارس و… . اگر هم شما یا فرزندان تون قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه رو داشته باشید میتونید از مزایای فوق العاده دانشگاه های ترکیه استفاده کنید. برای مثال شما به عنوان دانشجو در ترکیه میتونید به مدت 6 ماه در یک دانشگاه اروپایی به عنوان دانشجوی مهمان درس بخونید! هیچ دردسری هم نداره و به راحتی میتونید ویزا بگیرید. چی از این مهمتر که فرزندان شما بتونن همچین فرصت تحصیلی داشته باشن؟!

■ نزدیکی به ایران و فرهنگ ایرانی

خب هموطور که میدونید ترکیه از سمت غرب با ایران همسایه و هم مرزه. پرواز تهران تا استانبول (غربی ترین نقطه در شمال ترکیه) کلا 3 ساعت طول میکشه و همیشه هم میتونید برای هر دو طرف بلیط پیدا کنید؛ مرگ در شرایط خیلی خیلی خاص مثل دوران کرونا.

از طرف دیگه، اگه فقط یک بار هم به ترکیه سفر کرده باشید به وضوح متوجه میشید که فرهنگ ترک ها خیلی شبیه به ایران قبل از انقلابه! مردم نسبت به کشورهای غربی خیلی صمیمی تر و مهربون تر هستن. حتی غذاهاشون شبیه غذاهای ماست، موسیقی شون شبیه موسیقی ایرانی و از همه مهمتر زبان ترکی و فارسی اشتراکات زیادی دارن؛ اصلا تو زبان ترکی کلی کلمه فارسی و عربی هست که ما ایرانی ها هم استفاده میکنیم.

 

خرید خانه در ترکیه برای چه افرادی مناسبه؟

قبل از اینکه بخواید برای خرید خانه یا هر نوع ملک دیگه در ترکیه اقدامی کنید لازمه اول بدونید که آیا اصلا خرید ملک در ترکیه برای فردی مثل شما مناسبه یا اینکه ریسک داره! خب خرید ملک در هر جایی چه ایران چه ترکیه اگر سودآور نباشه قطعا ضرر نداره اما چنتا نکته هست که باید حتما در نظر داشته باشید:

■ افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه رو دارند

اگه واقعا قصد مهاجرت به ترکیه رو دارید اینو بدونید که خرید ملک در ترکیه مخصوصا شهری مثل استانبول بهترین و عاقلانه ترین تصمیمه! هم سرمایه تون حفظ میشه، هم روش سود دلاری کسب میکنید و هم دغدغه مسکن نخواهید داشت! هزینه اجاره در ترکیه بالاست و اگر واقعا میخواید در ترکیه زندگی کنید باید یه خانه بخرید وگرنه بدجوری به دردسر میوفتین!

■ افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند

اگر سرمایه ای دارید و میخواید پول تون رو یه جای مطمئن سرمایه گذاری کنید و البته سود دلاری کسب کنید بدون شک بهترین گزینه خرید ملک در ترکیه است! چرا؟! چون متاسفانه سیاست خارجی دولت ایران تمام شانس های سرمایه گذاری در ایران رو نابود کرده و از طرف دیگه سرمایه گذاری در سایر کشورهای ممکنه ریسکی باشه! ترکیه برخلاف تصور بعضی از ایرانی ها، جای بسیار مطمئن برای سرمایه گذاری دلاریه.

چه افرادی نباید در ترکیه ملک بخرن؟!

اگه سرمایه شما زیر 200 هزار دلاره و قصد دارید اقامت ترکیه رو بگیرید، ما (شرکت آی هومز) به هیچ وجه توصیه نمیکنیم در ترکیه ملکی بخرید چون دولت ترکیه به املاک زیر 200 هزار دلار اصلا اقامت نمیده! البته میتونید به روش های دیگه سرمایه گذاری کنید و حتی اقامت هم بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر حتما با شرکت آی هومز تماس بگیرید تا همکاران ما راهنمایی تون کنن.

تلفن تماس با آی هومز : 00905526306000

 

شرایط خرید ملک برای ایرانی ها چه جوریه؟

خوشبختانه دولت ترکیه رابطه خوبی با ایران و ایرانی ها داره و از این بابت هیچ مانع و مشکلی سر راه ایرانی ها وجود نداره! تمام قوانین خرید ملک در کشور ترکیه برای خارجی ها (یابانجی ها) یکیه و هیچ محدودیتی برای ایرانی ها نذاشتن. ضمن اینکه ما در مجموعه آی هومز iHomes در خدمت تون هستیم و تمام مراحل اداری رو با وکیل های معتبر و حرفه ای براتون انجام میدیم.

 

قیمت ملک در ترکیه حدودا چقدره؟

خب این سوال خیلی کلیه و باید یکم بریم تو جزئیاتش! طبیعتا قیمت آپارتمان در ترکیه با قیمت ویلا و مغازه فرق داره. باز ممکنه یه آپارتمان گران تر از یه ویلا باشه! اما به طور کلی قیمت ملک در ترکیه در شهرهای بزرگ و درست و حسابی مثل استانبول از 250 هزار دلار شروع میشه تا چند میلیون دلار! البته املاک ارزون تر هم هست ولی به درد ایرانی ها نمیخوره! چرا؟! چون مثلا خانه ای که یه ایرانی میپسنده خیلی با سلیقه یه عرب یا ترک فرق داره. اگر هدف شما از خرید خانه در ترکیه این باشه که توش زندگی کنید خب باید حتما مطابق سلیقه و نیاز شما باشه. یا مثلا لوکیشن (موقعیت مکانی) خانه خیلی مهمه اینکه بخواید به نقطه خاصی از شهر نزدیک تر باشید یا دورتر و… همه اینا رو قیمت تاثیر میذاره!

سایر املاک هم به همین صورت هستن یعنی شما برای خرید مغازه یا ویلا هم کم کم  باید 250 یا 300 هزار دلار داشته باشید.

برای اطلاع دقیق از قیمت خانه در ترکیه میتونید با ما تماس بگیرید و یا به صفحه آگهی های آی هومز مراجعه کنید :

آگهی های مربوط به خرید خانه تر ترکیه 

تماس با شرکت آی هومز : 00905526306000

 

سایر هزینه های خرید یک ملک در ترکیه

همونطور که احتمالا میدونید برای خرید ملک علاوه بر قیمت ملک هزینه های دیگه هم خواهید داشت که بهتره قبل از هر اقدامی این هزینه ها رو بدونید:

■ هزینه ثبت سند

به طور کلی هزینه سند ملک 4% هست اما باز به شرایط ملک و شرکت سازنده بستگی داره! معمولا اغلب شرکت های سازنده 2% رو خودشون پرداخت میکنن و 2% باقیمانده بر عهده خریداره. در بعضی موارد هم ممکنه هیچ هزینه ای نداشته باشه؛ برای اطلاعات بیشتر میتونید تماس بگیرید چون هر ملک شرایطش متفاوته.

■ مالیات ارزش افزوده یا KDV

به طور کلی هزینه KDV یا همون مالیات ارزش افزوده خرید ملک در ترکیه 20% هستش البته میشه در بعضی موارد به طور کاملا قانونی معافیت هم گرفت که برای جزئیاتش میتونید تماس بگیرید تا مفصل راهنمایی تون کنیم.

هر ملکی با متراژ نت بالای 150 متر شامل 20% مالیات ارزش افزوده میشه!

 

■ هزینه اکسپرتیز Ekspertiz

هزینه کارشناسی ملک یا همون اکسپرتیز Ekspertiz بستگی به ملک داره و برای هر ملک متفاوته! برای اطلاعات بیشتر میتونید با شرکت آی هومز تماس بگیرید.

■ هزینه محضر یا همون نوتر Noter

این مورد هم بسته به شرکت سازنده یا فروشنده ملک متغیره و برای هر ملک باید جداگانه بپرسید تا خدمت تون عرض کنیم.

■ کمیسیون مشاور املاک

شرکت آی هومز برای آپارتمان های صفر هیچ کمیسیونی از شما دریافت نمیکنه!

برای اطلاعات بیشتر درمورد هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه لطفا با ما تماس بگیرید.

تماس با شرکت آی هومز : 00905526306000

 

 

شرایط دریافت اقامت ترکیه با خرید ملک برای خارجی ها

به طور کلی به دو روش میتونید با خرید یک ملک (آپارتمان، ویلا یا مغازه)  اقامت ترکیه رو دریافت کنید:

■ دریافت اقامت دائم و پاسپورت ترکیه

خوشبختانه دولت ترکیه شرایطی رو برای خارجی ها فراهم کرده که شما با خرید یک یا چند ملک مجموعا به ارزش حداقل 400 هزار دلار میتونید پاسپورت ترکیه رو دریافت کنید و از تمام حقوق شهروندی ترکیه بهرمند بشید! بعد از اخذ شهروندی ترکیه دیگه شما ترک به حساب میاید و با پاسپورت ترک میتونید همه جای دنیا سفر یا حتی کار کنید.

■ دریافت اقامت توریستی ترکیه

اگر سرمایه تون کمتر از 400 هزار دلاره و یا قصد مهاجرت دائم به ترکیه رو ندارید، میتونید با خرید یک ملک حداقل به ارزش 200 هزار دلار اقامت توریستی ترکیه رو دریافت کنید. این روش برای افرادی مناسبه که میخوان به طور موقتی مثلا 2 تا 5 سال در ترکیه اقامت داشته باشن و بعدش برن یه کشور دیگه. یا اصلا نمیخوان اینجا زندگی کنید فقط میخواید کارت اقامت رو داشته باشید و از یه سری مزایاش استفاده کنید مثل حساب بانکی و… میتونید امروز بخرید مثلا 2 سال دیگه با قیمت بالاتر (به دلار) بفروشید!

خانواده های زیادی فرزندان شون رو برا تحصیل فرستادن ترکیه و براش خونه هم خریدن که طی مدت تحصیلش آرامش داشته باشه و بعد برای مستر یا دکترا میرن کانادا یا امریکا این ملک رو هم میتونن بفروشن یا اینکه اجاره بدن و درآمد ارزی داشته باشن!

 

شرایط اخذ شهروندی ترکیه با خرید ملک

همونطور که اشاره کردم برای دریافت شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک باید حداقل 400 هزار دلار هزینه کنید.

شما میتونید با خرید دو یا چند ملک که مجموعا حداقل 400 هزار دلار ارزش دارند پاسپورت ترکیه رو دریافت کنید!

شاید به این فکر کنید که من یه خانه گران قیمت رو میخوام چیکار؟! میشه مثلا چند آپارتمان ارزان قیمت بخرم و شهروندی رو بگیرم؟ بله! میتونید! شما میتونید مثلا 2 یا 3 تا آپارتمان (یا هر نوع ملک دیگه) بخرید و اگر مجموع خرید شما بالای 400 هزار دلار باشه ظرف چند ماه پاسپورت ترکیه رو دریافت میکنید!

تماس با شرکت آی هومز

7 روز هفته از 10 صبح تا 10 شب در خدمتیم!

  • تلفن همراه
    00905526306000
  • تلفن دفتر
    00902128929210
  • آدرس دفتر استانبول
    ترکیه - استانبول - منطقه باهچه شهیر - مرکز خرید آکباتی - رزیدانس یشیل - طبقه دوم - واحد 209

درخواست مشاوره رایگان

اگه بنا به هر دلیلی الان نمیتونید با ما تماس بگیرید، لطفا شماره تون رو اینجا ثبت کنید تا ما سر فرصت باهاتون تماس بگیریم و راهنمایی تون کنیم.