آی هومز

مشاور املاک ایرانی در استانبول

آی هومز - iHomes

شرایط فروش ملک در ترکیه – قوانین 2024

اگه شما هم قصد فروش ملک در ترکیه رو دارید حتما این مطلب رو بخونید تا یه وقت خدای نکرده ضرر نکنید! در این چند سال اخیر بازار خرید ملک در ترکیه بسیار داغ بوده و اغلب همونان ما برای اخذ شهروندی ترکیه روش خرید ملک رو انتخاب کردن و حالا بعد از گذشت چند سال میخوان ملک شون رو بفروشن و برن یه ملک دیگه بخرن یا اصلا جای دیگه ای سرمایه گذاری کنن. در این مقاله همه ابعاد مربوط به فروش ملک در ترکیه رو به زبان ساده و مفدی و مختصر توضیح دادیم.

شرایط فروش ملک در ترکیه

به طور کلی دولت ترکیه با خرید ملک به خارجی ها 2 نوع اقامت میده:

1- اقامت توریستی (موقت)

با خرید یک ملک به ارزش حداقل 200 هزار دلار میتونید اقامت توریستی ترکیه رو دریافت کنید و هر سال هم تمدید میشه.

2- اقامت دائم و شهروندی ترکیه (پاسپورت)

با خرید ملک به ارزش حداقل 400 هزار دلار میتونید اقامت دائم و پاسپورت ترکیه رو دریافت کنید یعنی رسما بشید شهروند ترکیه.

قوانین فروش املاک 400 هزار دلار به بالا با شرایط فروش املاک مناسب اقامت توریستی (زیر 400 هزار دلار) یکم فرق داره که در ادامه به اختصار توضیح میدیم.

شرایط فروش ملک خریداری شده برای اخذ شهروندی ترکیه

همونطور که اشاره کردیم خارجی ها میتونن با خرید ملک به ارزش حداقل 400 هزار دلار برای اخذ شهروندی ترکیه اقدام کنن و بعد از چند ماه پاسپورت ترکیه رو بگیرن. اما شما تا 3 تا اجازه فروش و یا واگذاری ملک رو نخواهید داشت! بعد از اون میتونید ملک رو با سود قابل توجه بفروشید!

نکته بسیار مهم!
برای هر سند ملک یک بار شهروندی داده میشه! یعنی شما اگر ملک تون رو به یه خارجی دیگه بفروشید اون شخص نمیتونه شهروندی بگیره چون شما قبلا رو این ملک شهروندی گرفتین!

آیا میشه ملک رو به خارجی هم فروخت یا باید حتما به ترک بفروشیم؟

بله شما میتونید ملک رو به ایرانی ها یا هر ملیت دیگه ای بفروشید و هیچ محدودیتی از این بابت ندارید! در واقع این مسئله به هدف خریدار ملک بستگی داره. یعنی اگر اون خریدار خارجی قصدش دریافت پاسپورت ترکیه باشه خب نمیتونه چون شما قبلا رو این ملک شهروندی (پاسپورت) گرفتن اما اگه قصدش از خرید ملک شما سرمایه گذاری یا اقامت توریستی باشه مشکلی براش پیش نمیاد.

نکته مهم!
شما میتونید ملک تون رو به ترک ها هم بفروشید اما چون معمولا ترک ها یکم ارزان تر میخرن اغلب خارجی ها ترجیح میدن ملک شون رو به خارجی ها بفروشی وگرنه محدودیت قانونی به هیچ وجه وجود نداره!

 

اگه بعد از 3 سال ملک رو بفروشم آیا شهروندی من باطل میشه؟!

خیر پاسپورت (شهروندی) شما دائمیه و باطل نمیشه! همونطور که گفتیم شما تا 3 سال اجازه فروش ملک رو ندارید اما بعد از 3 میتونید با خیال راحت ملک تون رو بفروشید و از تمام مزایای شروندی ترک هم استفاده کنید.

شرایط فروش ملک زیر 400 هزار دلار

اگه شما هم یه ملک به ارزش کمتر از 400 هزار دلار خریدین و حالا میخواید بفروشیدش میتونید خیلی راحت اون ملک رو به یک خارجی یا ترک بفروشید اما باید اینو بدونید که با فروش ملک در ترکیه (زیر 400 هزار دلار) اقامت شما باطل میشه! حالا ممکنه چنتا سوال به ذهن تون رسیده باشه:

حداقل مبلغ مورد نیاز برای خرید ملک در ترکیه چقدره؟

برای اقامت توریستی شما باید حتما ملکی بخرید که حداقل 200 هزار دلار ارزش داشته باشه! اگه اگر اقامت براتون مهم نیست و فقط میخواید سرمایه گذاری کنید، میتونید با کمتر از 150 هزار دلار هم یه آپارتمان در استانبول یا هر شهر دیگه ترکیه بخرید.

آیا با خرید آپارتمان ارزان قیمت به همسر و فرزندان هم اقامت ترکیه رو میدن؟

بله اگه ملک شما حداقل 200 هزار دلار باشه به شما، همسر و فرزندان زیر 18 سال تون هم اقامت توریستی میدن.

اقامت توریستی با خرید ملک تا چه زمانی تمدید میشه؟

تا زمانی که سند ملک به نام شما باشه میتونید رو ملک تون اقامت بگیرید. درست مثل اقامت توریستی روی اجاره ملک؛ البته متاسفانه الان دیگه با اجاره ملک به هیچ وجه اقامت نمیدن!

قوانین فروش ملک در ترکیه (آپدیت 2024)

تا اینجا با شرایط کلی فروش ملک در ترکیه آشنا شدین اما حالا لازمه چند نکته قانونی رو هم بدونید تا یه وقت خدایی نکرده دچار مشکل نشید!

محدودیت های قانونی فروش ملک در ترکیه

شما برای فروش ملک در ترکیه هیچ محدودیت قانونی ندارید! میتونید ملک تون رو هر زمان به هر شخصی که باهاش توافق کنید (چه ترک چه خارجی) بفروشید! فقط برای اون افرادی که میخوان شهروندی بگیرن لازمه یادآوری کنیم که باید 3 سال صبر کنید وگرنه شهروندی تون باطل میشه! در رابطه با املاک زیر 400 هزار دلار محدودیت زمانی هم وجود نداره.

ارائه گزارش اکسپرتیز Ekspertiz

همونطور که موقع خرید ملک گزارش کارشناسی ملک یا همون اکپسپرتیز Ekspertiz (Gayrimenkul Değerleme) رو دریافت کردین موقع فروش هم بهش نیاز دارید!

گزارش اکسپرتیز ملک چیه؟
یه گزارش رسمیه که توسط سازمانهای دولتی باید به صاحب و خریدار ملک ارائه بشه. در این گزارش ارزش واقعی ملک برا اساس یک سری فاکتورها تعیین میشه تا کسی نتونه ارزش ملک رو الکی بالاتر یا پایین تر نشون بده!

حضور صاحب سند هنگام فروش ملک

در تمام کشورها این قانون وجود داره که موقع انتقال سند ملک باید صاحب ملک هم حضور داشته باشه! اگه شما امکانش رو ندارید که در ترکیه حضور داشته باشید میتونید به شرکت آی هومز وکالت بدین تا ما برای شما این کار رو انجام بدیم. اما در هر صورت اگر خودتون حضور داشته باشید بهتره!

داشتن بیمه برای انتقال سند اجباریه!

اگر ملک شما بیمه حوادث مخصوصا بیمه مربوط به زلزله نداشته باشه به هیچ وجه نمیتونید سند ملک رو به نام شخص دیگه ای بزنید! پس قبل از هر چیز حواس تون باشه باید ملک تون رو بیمه کنید. اینم لازم به ذکره که حتی برای اینکه بتونید مثلا خانه تون رو اجاره بدین باید حتما قبلش بیمه حوادث بگیرید چون ارائه این موارد برای شرکت های برق و آب و گاز ضروریه!

پرداخت مالیات ملک پیش از انتقال سند

قبل از انتقال سند باید بدهی مالیاتی ملک شما صفر باشه! مالیات در ترکیه بسیار جدیه و در صورتی که مالیات و عوارض رو پرداخت نکرده باشید، انتقال سند ملک امکان پذیر نیست! در ادامه درباره مالیات و عوارض مربوط به املاک بیشتر توضیح میدیم.

مالیات فروش ملک در ترکیه

پیش از فروش ملک باید حتما مالیات و عوارض ملک تون رو پرداخت کنید. به طور کلی با دو هزینه مواجه هستین:

1- عوارض شهرداری

عوارض شهرداری برای هر ملک با توجه به لوکیشن و متراژ و… متفاوته اما مبلغ زیادی نیست نگران نباشید. عوارض شهرداری به صورت سالانه باید به شهرداری پرداخت بشه که میتونید در دو قسط پرداخت کنید. قسط اول باید در تاریخ 1 مارچ تا 31 می پرداخت بشه و قسط دوم هم در ماه نوامبر.

2- مالیات افزایش قیمت ملک

وقتی میخواید ملک تون رو بفروشید اگر قیمت ملک تون افزایش پیدا کرده باشه و شما هم بخواید ملک تون رو با قیمت بالاتر از قیمت خرید بفروشید، دولت میاد اول اختلاف قیمت خرید و قیمت جدید (همون سود شما ) رو محاسبه میکنه بعد میاد تورم رو ازش کسر میکنه و بعد از باقیمانده اش 24% به عنوان مالیات برمیداره! بذارید یه مثال ساده بزنیم:

فرض کنید ملکی خریدین به ارزش 400 هزار دلار و حالا میخواید بفروشیدش مثلا 500 هزار دلار؛ اختلاف قیمت خرید شما با قیمت فعلی چقدره؟ 100 هزار دلار دولت میاد مثلا فرض کنید 10% تورم رو ازش کسر میکنه میشه 90 هزار دلار و بعد 24% از این 90 هزار لیر رو به عنوان مالیات بر درآمد (افزایش قیمت ملک) از شما میگیره.

شرایط معافیت مالیاتی

■ سال اول معاف از مالیات هستین!

■ اگر ملک تون رو بعد از 5 سال بفروشید مالیات افزایش قیمت نداره!

نحوه دریافت مبلغ فروش ملک

همونطور که توضیح دادیم بیش از خرید و فروش ملک فروشنده یا خریدار ملک باید حتما گزارش اکسپرتیز (کارشناسی ملک) بگیره تا ارزش واقعی ملک توسط کارشناس مورد تایید دولت تعیین بشه. اما به هر حال شما میتونید سر قیمت و روش پرداخت با خریدار توافق کنید. اما روش معمول و عرف برای انجام پرداخت به این صورته که قبل از انتقال سند، حریدار باید حداقل 10% کل مبلغ رو پرداخت کنه و در زمان انتقال سند مابقی دریافت میشه؛ بازم لازم به یادآوریه که همه اینا توافقیه.

روش های فروش ملک در ترکیه

برای فروش ملک در ترکیه به طول کلی شما 2 تا راه حل دارید! یا خودتون به صورت مستقیم و بی واسطه مشتری رو پیدا کنید و توافقی همه کارها رو انجام بدین و یا اینکه این کار رو بسپارید به یه شرکت مشاور املاک رسمی و حرفه ای مثل شرکت آی هومز iHomes. در ادامه مزایای و معایب هر کدوم رو خدمت تون توضیح میدیم.

1- فروش ملک به صورت بی واسطه

شما میتونید خودتون ملک تون رو در وب سایت های نیازمندی ترکیه مثل صاحیبیندن Sahibinden ملک تون رو آگهی کنید و همه مراحل فروش ملک رو انجام بدین و به آژانس املاک هم کمیسیون ندین! اما 2 تا شرط داره!

■ تسلط کامل به زبان ترکی!

مردم ترکیه هیچ زبانی به جز ترکی استانبولی بلد نیستن! اگر به زبان ترکی مسلط نباشید حتی برای آگهی دادن هم به مشکل میخورید چه برسه کارای اداری! پس باید حتما یه مترجم رسمی و مورد تایید دادگستری ترکیه بگیرید که خب هزینه قابل توجهی داره. پس تسلط به زبان ترکی در هر نوع معامله ای در ترکیه ضروریه!

■ آشنایی دقیق و کامل به قوانین فروش ملک در ترکیه

با توجه به اینکه قوانین کشور ترکیه با ایران متفاوته، با کوچکترین اشتباه حقوقی ممکنه هم به دردسر بیوفتین و هم مبلغ قابل توجهی هم متضرر بشین! پس باید حتما یه وکیل بگیرید که همه مراحل رو با دقت و بدون ریسک برای شما پیگیری کنه. هزینه وکیل هم بسیار بالاست و اگر زبان ترکی بلد نباشید به مترجم هم نیاز خواهید داشت که باز یه هزینه دیگه به هزینه هاتون اضافه میکنه.

2- فروش ملک از طریق آژانس املاک آی هومز

متاسفانه در ایران خیلی از ایرانی ها تصور میکنن که مشاور املاک پول مفت میگیره اما حقیقت اینه که خرید و فروش ملک یک کار تخصصیه و علاوه بر اون به روابط قوی نیاز داره؛ هم در زمینه فروش هم تسریع مراحل اداری! ما در شرکت آی هومز با چند سال سابقه خرید و فروش ملک در ترکیه و شبکه فروش بسیار قوی میتونیم برای ملک شما در ترکیه مشتری خوب پیدا کنیم و پروسه فروش رو کاملا قانونی و حداکثر سود مطمئن برای شما انجام بدیم.

برای اطلاعات بیشتر لطفا با شرکت آی هومز iHomes تماس بگیرید تا به طور دقیق تر راهنمایی تون کنیم. هر سوالی دارید کارشناسان ما با صبر و حوصله به شما پاسخ میدن.

 

تماس با شرکت آی هومز

7 روز هفته از 10 صبح تا 10 شب در خدمتیم!

  • تلفن همراه
    00905526306000
  • تلفن دفتر
    00902128929210
  • آدرس دفتر استانبول
    ترکیه - استانبول - منطقه باهچه شهیر - مرکز خرید آکباتی - رزیدانس یشیل - طبقه دوم - واحد 209

درخواست مشاوره رایگان

اگه بنا به هر دلیلی الان نمیتونید با ما تماس بگیرید، لطفا شماره تون رو اینجا ثبت کنید تا ما سر فرصت باهاتون تماس بگیریم و راهنمایی تون کنیم.